donderdag 17 juli 2014

Google Webmaster Tools




Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig om een pagina te optimaliseren. Maar hoe kan er gecheckt worden of een pagina scoort? Dit kan gedaan worden aan de hand van een programma van Google. Het gaat om ‘Google Webmaster Tools’. Er zijn ook alternatieve programma’s die gebruikt kunnen worden.


Aanmelden


Wanneer een website is aangemeld bij Google Webmaster Tools (deze moet eerst geverifieerd worden), kan er in het tabblad ‘zoekverkeer’ en vervolgens via ‘zoekopdrachten’ gekeken worden welke zoekwoorden worden gebruikt om de website te vinden. Rechts in de kolom staat de gemiddelde positie van de website voor een bepaald zoekwoord. Het is mogelijk om de posities te sorteren naar wens. 


Optimaliseren


Het is dan mogelijk om de pagina’s aan de hand van deze informatie te optimaliseren. Noteer de zoekwoorden die lager dan gemiddeld scoren. Er kan gekeken worden om welke pagina het gaat, aan de hand van de URL. Ga daarvoor naar ‘zoekopdracht’ bij het betreffende zoekwoord. Het is belangrijk om te weten dat het dus gaat om de gemiddelde posities. Het kan dus per dag verschillen hoe hoog de ranking is. Door incognito te Googlen, kan er gekeken worden hoe hoog de pagina op die dag scoort. 


Wanneer alle statistieken bekend zijn, is het natuurlijk van belang om de pagina beter te laten scoren. Een stijging van slechts een paar plekken, kan al erg veel resultaat opleveren. 


En nu aan de slag


Wanneer pagina’s geoptimaliseerd moeten worden, kan dat gedaan worden aan de hand van de informatie die in dit artikel is beschreven. Eerst zal gekeken moeten worden welke pagina’s goed of juist niet goed scoren. Vervolgens moeten de zoekwoorden worden bepaald, deze moeten verwerkt worden in de pagina. Dit kan gedaan worden in de meta title, de headings, alt tags van de afbeeldingen, intern linken enzovoorts. 


Het is mogelijk om dan al erg snel stijgen in Google. Maar het aanpassen van deze zaken is nog niet altijd genoeg. Er moet ook gekeken worden naar de content die op de website. Content moet namelijk relevant zijn voor bezoekers. Daarnaast is de techniek van een website belangrijk. Is het CMS-systeem SEO-vriendelijk? Maar ook de autoriteit van de website is iets waar goed naar gekeken moet worden. Hoe meer autoriteit de website heeft, hoe beter de website zal ranken in Google. 




Google Webmaster Tools

Geen opmerkingen:

Een reactie posten