donderdag 17 juli 2014

Zelf eenvoudig je webstatistieken bijhouden




Wanneer je een website of webwinkel hebt, dan weet je als het goed is dat er regelmatig bezoekers een kijkje nemen. Dit kun je terug zien in de bestellingen via de shop of door de berichtjes op de website. Maar hoeveel bezoekers bezoeken je website nu precies?


Wat is Google Analytics precies?


Google Analytics is een gratis webbased programma van Google waarmee je eenvoudig de statistieken op je website kunt analyseren en meten. Het enige wat je daarvoor nodig hebt zijn een paar regeltjes extra code die in je website geplaatst worden. Dit kun je zelf doen via een simpele plugin of dit laat je doen door een websitebouwer.


Wanneer je de code geplaatst hebt, dan zal er om toegangsgegevens gevraagd worden en hiervoor zul je wel een Google account nodig hebben. Wanneer inlogt zie je al direct interessante informatie zien en kun je in één oogopslag hoeveel bezoekers de afgelopen dagen op je website zijn geweest.


In hetzelfde scherm zie je ook hoeveel van je bezoekers al eens eerder je site hebben bezocht (nieuwe bezoeker versus terugkerende bezoeker) en hoeveel pagina’s de bezoekers gemiddeld bekeken. Tot slot zie je ook het bouncepercentage. Dit is het percentage bezoekers dat op je site terechtkwam en meteen weer weg was, zonder andere pagina’s te bekijken. Is dit percentage meer dan 50%? Dan is je homepage misschien niet duidelijk of aantrekkelijk.


Andere interessante gegevens


Hieronder sommen we kort even een aantal interessante statistieken die je terug kunt vinden in Google Analytics:


Herkomst van de bezoekers


Het is interessant om te weten hoe je bezoekers je website hebben gevonden. Dit kun je vinden onder ‘Verkeersbronnen – Bronnen – Alle verkeer’. Zo zie je standaard de 10 bronnen die het meeste verkeer naar je website trokken. Wanneer je meer bronnen wilt zien, kun je onderaan klikken op ‚Rijen weergeven’ op 25, 50 of meer.


Meest gebruikte zoekwoorden


Het belangrijkste is misschien wel weten welke zoekwoorden mensen intypen in Google om je website te vinden. Dit kun je vinden onder ‘Verkeersbronnen – Bronnen – Zoeken – Organisch’. Ook hier kun je er onderaan voor kiezen om meer dan 10 resultaten te laten zien.


Stel doelen in


Het is fijn als je veel bezoekers hebt op je website. Maar zijn ze waardevol? Leveren ze je uiteindelijk ook wat op? Ook dit kun je precies meten. Maar daarvoor moet je eerst je doelen bepalen. Enkele voorbeelden:


  • Ik wil dat bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief

  • Ik wil dat bezoekers een video bekijken

  • Ik wil dat bezoekers online producten bestellen

  • Ik wil dat bezoekers vaker terugkomen op mijn website

  • Ik wil dat bezoekers een speciale pagina bekijken (bijvoorbeeld een actiepagina).

Om je doelen in te stellen klik je rechtsboven op ‘beheerder’. Selecteer je website en kies vervolgens ‘doelen’. Als je voor je site één of meerdere doelen hebt bepaald, dan kunnen we deze gaan meten in Google Analytics. In de sectie ‘Conversies – Doelen – Overzicht’ kun je dan voortaan zien:


Heb jij je website al aangemeld bij Google Analytics?




Zelf eenvoudig je webstatistieken bijhouden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten