dinsdag 12 augustus 2014

De conversie van je webwinkel met rich snippets optimaliseren

Rich snippets bestaan al een tijdje, maar wat zijn rich snippets precies? Wat kunnen ze voor je website of webshop betekenen? In dit artikel van een reeks gaan we je meer inzicht geven in waarom je deze conversie boosters vandaag nog moet implementeren in jouw website of webshop.


Wat zijn Rich Snippets?


Rich Snippets zijn eigenlijk zoekresultaten die verrijkt zijn met gestructureerde gegevens. Deze snippets zijn in verschillende vormen te krijgen, maar de meest bekende zijn toch wel de reviewsterren in Google. Jouw zoekresultaten zullen hierdoor beter opvallen.


Door de extra gestructureerde meta data aan de broncode aan je website of webwinkel toe te voegen, kun je hierdoor extra informatie ontsluiten voor zoekmachines zoals social media platformen en Google. Door de gestructureerde data kun je invloed uitoefenen op de resultatenpagina van een zoekmachine zoals Google.


Je conversie boosten


Webwinkels en website die Rich Snippets geimplementeerd merken vrijwel direct al een positieve invloed op de conversie oftewel het doorklikgedrag naar hun website. Er zijn websites die van een verhoging van maar liefst 70% spreken. Jouw zoekmachineresultaat springt positief ten opzichte van andere uit en hierdoor zullen potentiële bezoekers eerder kiezen voor jouw website dan voor die van je concurrenten.


Zo kun je met Rich Snippets je sales boosten door bijvoorbeeld in de zoekresultaten een productafbeelding, prijs en beschikbaarheid te tonen. Bezoekers kunnen hierdoor zien wat ze bij jou betalen en of je product voorradig is. 


3 tips voor implementatie van Rich Snippets


Wij geven je drie tips die je kunt gebruiken bij het implementeren van Rich Snippets:


1. Wees geduldig


Wanneer de speciale code toegevoegd is aan jouw broncode, kan het enige tijd duren voordat je informatie door zoekmachine en social media opgepakt worden. Wees daarom dus geduldig en wanneer je met een nieuwe website begint is het verstandig om dit meteen vanaf het begin te implementeren voor het beste resultaat.


2. Test je implementatie


Natuurlijk moet je ook controlere of de implementatie gelukt is en dit kun je doen door een test te laten uitvoeren via de Google Structured Data Testing Tool. Google vindt het belangrijk dat je zoveel mogelijk data ook visueel zichtbaar maakt. Verstoop daar je scores of productprijs niet in de code, maar maak ook deze zichtbaar voor je bezoekers.


3. Mix it up


Leg je focus niet alleen op één implementatie. Staat de code open? Implementeer dan direct meerdere oplossingen. Wil je je product in de SERP afbeelden? Neem dan gelijk de Twitter Product Card en Product Rich Pin mee. Pinterest kan (nagenoeg) dezelfde mark-up lezen als Google: dus minimale inspanning, maximaal resultaat!




De conversie van je webwinkel met rich snippets optimaliseren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten