zondag 24 augustus 2014

SEO en Google horen bij online ondernemen

Er zijn mensen die wel eens gehoord hebben van panda, penguïn en venetië. Ook koffie heeft er mee te maken. Als je nog niet weet wat dit alles inhoudt, weet je waarschijnlijk ook niet hoe Google precies in elkaar steekt. Daarom is het belangrijk om eens beter kennis te maken met de wereld van de online marketing.


Google

In Nederland is google de echte marktleider. Google biedt de gebruikers namelijk de beste zoekresultaten. Google heeft een aantal waarheden opgesteld waarin dit goed naar voren komt. In het verleden was Google een stuk minder goed. Er waren veel omwegen te verzinnen om de algoritmes van Google te omzeilen.


Het was mogelijk om met een totaal niet-relevante website op de eerste pagina te komen. Echter, dat is nu wel anders. Daarom kiezen veel bedrijven er voor om te starten met AdWords. Want dan sta je immers op de eerste pagina.


AdWords of SEO

Bijna iedereen heeft wel eens te maken gehad met AdWords, wat ook wel SEA wordt genoemd. AdWords is gemakkelijk te gebruiken, maar het kan wel flink wat geld kosten. Veel bedrijven merken dan ook dat ze een flinke portemonnee moeten hebben om boven aan te blijven staan. Vaak wordt er dan gekozen voor een alternatief. Dit alternatief ligt zeer dichtbij. Namelijk SEO. SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie.


Het is mogelijk om met SEO hoog te scoren in Google zonder dat je daar advertenties voor moet inkopen. Je komt hoog te staan in de organische zoekresultaten van Google. Er zijn een tweetal verschillen tussen AdWords en SEO. Bij Adwords betaal je een bedrag en je staat binnen een paar minuten bovenaan. Bij SEO gaat er een investeringsperiode overheen van weken, soms maanden. Maar als AdWords stopt, zal je ook geen bezoekers meer krijgen. SEO kan daarentegen vele jaren doorwerken. Ook als je stopt met je SEO-activiteiten.


Waakzaam zijn

Veel bedrijven en organisaties gaan daarom ook graag aan de slag met SEO. Online moeten de klanten bereikt worden en iedereen probeert manieren te vinden om de kosten laag te houden. Er zijn echter bureaus die minder goed op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkeling. Google voert elke dag updates uit.


Iemand die zich bezig houdt met de algoritmes van Google zal dan ook dagelijks moeten leren. Maar dat is lastig, want Google houdt details van updates geheim. Alleen door uit te proberen en de ervaring van anderen te lezen, zal je weten wat de inhoudt van de updates is. Daarom moet je als online marketeer elke dag waakzaam zijn.


Updates van Google

De grootste updates van Google zijn Penguïn, Venice, Panda en Caffeine. Door veel mensen worden het ook wel filters genoemd. Dagelijks voert Google dus updates door, maar sommige updates zijn net wat groter. De grootste update van de laatste tijd is de Venice update. Hiermee worden zoekopdrachten gekoppeld aan de locatie van de bezoeker. Daarna komen Penguïn en Penda. Penguïn vecht tegen slechte links en Panda gaat op zoek naar goede content.


Caffeine bestaat al langer en is gericht op het tonen van actuele informatie. Door de vele updates, kan het zijn dat je even het spoor bijster bent geraakt. Er zijn daarom nogal wat mythen ontstaan.




SEO en Google horen bij online ondernemen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten