zondag 31 augustus 2014

Fraudehelpdesk uit zorgen over functie app Knab

Er is een nieuwe functie in de app van Knab waar de fraudehelpdesk zich zorgen over maakt. Het is namelijk mogelijk om geld via Facebook of sms over te maken. Dat maakt phising gemakkelijker volgens de organisatie. Vanaf volgende maand is het mogelijk om deze functie te gebruiken. Er kan geld worden overgemaakt via SMS of Facebook. Mensen die het geld ontvangen krijgen een bericht waarin staat dat een vriend geld probeert te sturen. Er komt dan een link waar het IBAN-nummer ingevuld kan worden.


Oplichters

Voor oplichters is dit een mogelijkheid om berichten na te maken en daardoor proberen mensen gegevens afhandig te maken. De Fraudehelpdesk, een organisatie die wordt gesteund door het ministerie van Veiligheid en Justitie denkt dat de nieuwe betaaloptie van Knab een onderschatting is van de mogelijkheden die criminelen online hebben. Dat zegt woordvoerder André Vermeulen. Ook zegt hij dat de makers van deze optie schijnbaar niet goed weten wat er allemaal op het internet afspeelt.


Jan Kooij

Jan Kooij, woordvoerder van Knab zegt dat de bank bij introductie van de functie een afweging heeft gemaakt tussen de voordelen voor de klant en de risico’s. Volgens hem is er qua security goed over nagedacht. Knab wil de klanten voorzien van goede en duidelijke informatie. Op deze manier weet de klant goed hoe het werkt.


Engelse banken

Adjunct-directeur van de Betaalvereniging Nederland, Gijs Boudewijn, zegt zich weinig zorgen te maken over de functie van Knab, die Knab Social heet. Volgens hem zal het wel gebeuren dat oplichters berichten proberen na te maken. Deze mogelijkheid zullen criminelen volgens hem altijd aangrijpen. Hij betwijfelt of dit succesvol zal zijn. Volgens hem hebben Engelse banken al een vergelijkbaar systeem opgezet. Hij verwacht dan ook dat Knab een nieuwe trend is begonnen.




Fraudehelpdesk uit zorgen over functie app Knab

Geen opmerkingen:

Een reactie posten