woensdag 11 juni 2014

De 5 grootste misverstanden over SEO

Wanneer je jouw website een boost wilt geven, dan weet je dat je bezig moet gaan met zoekmachine optimalisatie. Toch zijn er op het internet veel misverstanden op het gebied van SEO te vinden. In dit artikel bespreken we de 5 grootste misverstanden over SEO.


1. Je moet je website handmatig toevoegen aan de zoekmachines


Waar je vroeger bij verschillende zoekmachines submissionforms had om je website aan te melden, hoef dat eigenlijk niet meer. Zo moest je een aantal zoekwoorden opgeven waarvoor je pagina zou moeten kunnen gevonden worden. Het draaide uiteindelijk dan ook uit op een smeekbede voor spam en uiteindelijk werd het systeem dan ook afgeschaft.


 Er zijn SEO-specialisten die beweren dat ze website toevoegen aan 100 zoekmachines om zo beter gevonden te worden in Google. Onzin. Dit heeft totaal geen effect. Een goede website zal vanzelf wel in de zoekresultaten van de zoekmachines opgenomen worden.


2. Meta-tags helpen je website in de zoekresultaten


Dit is misschien wel één van de grootste misverstanden, want metatags worden nog steeds gezien als één van de belangrijkste SEO-factoren. Dat terwijl dit al meer dan een aantal jaren niet meer zo is. Vooral door de veelvuldige misbruik van de meta-tags heeft dit geleid tot acties vanuit Google en worden de meta-tags in principe niet meer meegenomen in het bepalen van de rankings.


3. Hoe meer backlinks, hoe beter!


Dit lijkt op het eerste zicht wellicht correct, maar dit is niet altijd zo. Naast goede kwalitatieve content is linkbuilding een zeer belangrijke methode om goede rankings te kunnen verkrijgen. Echter helpen niet alles links je.


Zo spreekt het voor zich dat website met een hoge autoriteit een grotere invloed hebben. Webpagina’s met een slechte reputatie in Google kunnen met een link op hun website je website ook weer naar beneden brengen in de ranking en daar zit je als website-eigenaar natuurlijk niet echt op te wachten.


Daarom is het belangrijk dat je enkel aan linkbuilding moet doen met kwalitatieve website die een meerwaarde hebben. Daarnaast kun je het beste linkbuilding uitvoeren bij relevante websites. Google beschouwt backlinks vanaf relevante websites namelijk een stuk belangrijker dan backlinks van websites die niets met jouw website te maken hebben. Het draait dus altijd om kwaliteit en niet om kwantiteit.


4. Je moet niet teveel aandacht aan zoekwoorden hechten


Dat overoptimalisatie niet werkt en dat het een negatief effect heeft op de ranking, weten we uiteraard al sinds de Google Panda update. Echter betekent dat niet dat je jouw website niet voor een aantal zoekwoorden kunt optimaliseren. Voordat je een website lanceert is het verstandig om van te voren te beslissen welke zoekwoorden je op wilt gaan richten.


Wat belangrijk is dat de gekozen zoekwoorden waarvoor je wilt dat je website gevonden wordt ook nog voldoende terugkomen in je pagina. Zet daarom de zoekwoorden niet alleen in je tekst, maar gebruik ook afbeeldingen met deze trefwoorden en laat ze terugkomen in de titels en subtitels.


5. Een mooie website met veel snufjes trekt de meeste bezoekers


Natuurlijk wilt iedereen een mooie website, maar je kunt beter een gebruiksvriendelijke website hebben, dan een mooie website. Wanneer je bijvoorbeeld Flash gebruikt om de website mooier te maken kan dat ook wel mooier zijn, echter maakt dit je website wel moeilijker indexerbaar.


Hierdoor zal een zoekmachine geen bezoekers naar je website kunnen sturen, omdat het gewoonweg geen flash kan lezen of erachter kan komen waar de webpagina over gaat. Denk daarom eerst altijd aan zaken zoals de laadtijd van je website en goede navigatie.



De 5 grootste misverstanden over SEO

Geen opmerkingen:

Een reactie posten