zondag 29 juni 2014

Rich snippets, wat kunnen ze voor mijn website betekenen?




Rich snippets spelen een steeds grotere rol bij zoekmachine optimalisatie. Je kunt namelijk met rich snippets je website in de zoekresultaten in Google aantrekkelijker maken. Eerder besproken we al hoe je jouw eigen auteurfoto in de zoekresultaten kunt krijgen en kunt koppelen aan je berichten. Maar er zijn nog een aantal rich snippets die de CTR van je website kunnen vergroten en de kans dat iemand op je zoekresultaten klikt.


Zo zijn er een aantal soorten rich snippets die er in Google anders uit komen te zien. Zo heb je rich snippets voor recensies, producten, evenementen, broodkruimelpad en recepten. De opmaak van je website vindt plaats volgens de regels van schema.org


Wat zijn rich snippets eigenlijk?


Direct vanuit het Nederlands vertaald betekent rich snippets eigenlijk rijke stuk stukjes of verrijkte stukjes. En eigenlijk is dat het gewoon, verrijkte stukjes content. Door stukjes code van je website aan te passen en toe te voegen verrijk je de zoekresultaten van je website in de zoekmachine van Google. Hierdoor maak je het ook voor de zoekmachine makkelijker om te bepalen wat voor soort pagina het eigenlijk is en wat vooral de relevante delen van de website is. Ook kan het toevoegen van rich snippets zorgen voor een betere zoekmachine indexering.


Welke rich snippets zijn er beschikbaar?


Er zijn verschillende types rich snippets, zo kun je een snippet hebben voor een recensie of bijvoorbeeld voor een product. De volgende types zijn beschikbaar:


Recensies


Deze rich snippets zul je vast wel eens in de Google zoekresultaten hebben zien staan. Vaak zie je dat er bij een bepaalde webwinkel revue-sterren staan bij hun productpagina staan. Deze sterren staan er omdat de webwinkel of website gebruik maakt van de recensie rich snippet.


Personen


De personen zie je vooral terugkomen bij blogartikelen. In de zoekresultaten zie je dan bij blogberichten de naam en foto van de auteur van het bericht staan.


Evenementen


Met de evenementen rich snippet kun je bijvoorbeeld het programma van je evenement direct in de zoekresultaten tonen. Dit kan de CTR van je pagina flink verbeteren.


Muziek


Ook is er een speciale rich snippet voor muziek. Hiermee kun je namelijk de tracklist van een album in de zoekresultaten weergeven.


Producten


De producten rich snippets zijn zeer relevant voor webwinkels. Hiermee kun je namelijk vrij veel data toevoegen aan de Google zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld de beoordeling laten zien van het product of een lijst met relevante producten genereren.


Bedrijven en organisaties


Hiermee kun je wat uitgebreidere bedrijfsinformatie tonen in de zoekresultaten.


Recepten


Hiermee kun je bijvoorbeeld direct in de google zoekresultaten weergeven welke ingrediënten nodig zijn en hoe lang het duurt om het gerecht te maken.




Rich snippets, wat kunnen ze voor mijn website betekenen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten