vrijdag 27 juni 2014

Reacties op je blog, waarom zijn deze belangrijk?




De populaire website Copyblogger heeft eind maart een opvallende verandering laten weten aan haar bezoekers. Ze hebben namelijk besloten om bij artikelen de optie om een reactie te geven uit te schalen. Dit zorgde voor een storm van kritische reacties. Maar waar zijn reacties op een blog eigenlijk goed voor en is het artikel op zichzelf dan niet al goed genoeg?


Sonia Simone, één van de bekendste bloggers van Copyblogger, liet in een blog het volgende weten. “De discussies lopen ook op Google+ en LinkedIn. Waarom zou je dan ook een conversatie op een blog hebben? Het is niet handig om commentaar in een reactie te zetten. Het is beter om de reactie op je eigen site te zetten als artikel (en natuurlijk te verwijzen naar hun blog) 96% van hun comments zijn spam,” aldus Sonia. “En het monitoren van de comments kost te veel geld.”


Simone sluit het artikel af met de opmerking dat Copyblogger zo groot is geworden dat de discussies ergens anders plaatsvinden dan op de site. En dat hierom comments op de pagina zelf niet meer nodig zijn.


Als je de reactie goed leest merk je dat Copyblogger ontzettend goed heeft gehandeld. Mark Schaefer ook een blogger van Copyblogger ziet het dan ook vooral als een beslissing die vooral in SEO goed gaat uitpakken.


Maar waarom maakt Copyblogger deze beslissing?


SEO draait natuurlijk niet alleen om het plaatsen van de goede zoekwoorden op de goede plekken. Ook de buitenwereld heeft invloed op de ranking van een website. Wanneer er veel mensen zijn die een website op hun eigen website delen, dan zal Google de website zien als een website met veel kwaliteit, wat dan weer gelijk staat aan een hoge ranking.


Maar ook social media heeft een goede invloed op de ranking van een website. Wanneer een blog veel op social media gedeeld wordt, zullen de reacties van zelf komen en ook Google pikt dit op als een positief signaal. Natuurlijk hebben reacties op een blog wel waarde, maar de waarde van een gedeelde pagina is veel groter dan een paar mensen die zeggen „Bedankt voor dit bericht!”.


Waarom zijn reacties op je blog dan belangrijk?


Ieder mens heeft bevestiging nodig en mensen willen graag horen dat ze goed bezig zijn. Dit zit in de aard van het beestje van de mens en vaak zonder complimenten voelen we onszelf niet nuttig. En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor je blog. Reacties zijn ook een bevestiging dat je blogs gelezen worden en dan maakt het niet uit of deze reacties nu positief of negatief zijn.


Kitty Kilian zegt daar in haar reactie op de beslissing van Copyblogger ook over: “Ik heb feedback nodig. Steun. Grapjes.” Reacties zijn voor bloggers wat spinazie is voor Popeye. De lezers kunnen op deze manier makkelijk met de schrijver –of met andere lezers- in discussie.


In de reacties op Mark Schaefer’s blogartikel zegt Brian Clark, oprichter van Copyblogger ook:


“How do you know you are changing people’s minds? If you don’t have comments how do you know people are even out there?”


Dat gaat de goede kant op, maar dan zegt hij dit:


“Sales. I think people have lost sight of what content marketing is intended to do.”


Wat is het echte doel van contentmarketing?


Het schrijven van een blog doe je niet voor je bedrijf of zonder doel. Je wilt namelijk bekendheid geven aan de producten en diensten van een je bedrijf en je wilt laten zien dat je specialist bent in jouw branche.


Maar hoe kun je dat nu doen? Dit doe je door informatie te geven, door te praten met je lezers en door ervaringen te delen. Dit zijn de lezers die je de beste feedback geven die je ooit zult krijgen en de lezers krijgen ook direct een band met jouw bedrijf.


Het levert daarnaast ook veel goodwill op en indirect ook extra omzet, maar dit niet waar content marketing volledig voor bedoelt is. Je kunt het meer zien als een bijwerking van de andere onderdelen van content marketing.


Waarom zou je geen reacties tonen op jouw blog?


Toch zijn er heel veel mensen die hetzelfde hebben gedaan als Copyblogger, en daarmee goede resultaten halen. Designer Matt Gemmell heeft hetzelfde experiment gedaan, en kwam tot deze conclusies:


-          Hij kreeg alleen nog antwoorden via de mail, en deze waren allemaal opbouwend


-          Hij zag ook reacties op zijn blog op andere blogs staan


-          De hoeveelheid lezers werd meer in plaats van het verwachte minder


-          De site laadde sneller, en er hoefden geen reacties meer goedgekeurd te worden


-          Hij voelde zichzelf positiever


Zo zijn er natuurlijk ook anders manieren om te reageren op blog dan via de comments, maar de comments-sectie is de meest toegankelijk voor iedereen. Zo voelt niet iedereen zich geroepen om een mail te sturen en niet iedereen heeft een Facebook- of Twitter-account.


Het is daarom belangrijk om je bezoekers de mogelijkheid te geven om reacties achter te laten. Wanneer je geen mogelijkheid geeft om te reageren, dan kun je ook niet jouw eigen teksten niet testen. Zo komen in een discussie vaak de beste conclusies vrij en zijn deze ook te vinden op dezelfde pagina.


Wat vindt jij? Reacties toelaten of niet toelaten op een blog?




Reacties op je blog, waarom zijn deze belangrijk?

1 opmerking:


  1. Ik wil de heer Dalton waarderen omdat hij mij een lening heeft gegeven ter waarde van 43000 EUR. als u vandaag een dringende lening nodig heeft, laat u dan niet oplichten en vraag een echte lening aan via email: diamondloans24@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen