donderdag 5 juni 2014

Oude blogberichten laten herleven

Wanneer je een blogger bent ken je het probleem maar al te goed. Alle content op je blog is aan het verouderen en daarmee daalt de kwaliteit van je blog ook. En vooral wanneer nieuwe bezoekers op je oude blogberichten landen kunnen ze een slechte indruk krijgen en een eerste indruk is ontzettend belangrijk. In dit artikel bespreken we de mogelijkheden om de kwaliteit van je blog weer op het oude niveau te krijgen.


Stap 1: Welke blogberichten pakken we eerst aan?


Indien je maar een paar artikelen hebt, dan is deze stap zeer eenvoudig want dan kies je ze gewoon allemaal. Maar als je al een paar jaar blogt, dan zul je al veel berichten hebben geschreven en daarom zul je een goede selectie moeten maken.


Uiteraard wil je dat de tijd die je investeert zo snel mogelijk rendeert en daarom is het verstandig om te kijken op welke oude blogberichten je nog het meeste verkeer uit de zoekmachine ontvangt. Deze blogberichten landen nieuwe bezoekers en je wilt natuurlijk hier de indruk verbeteren. Als je Google Analytics geïnstalleerd hebt dan is het achterhalen van deze blogberichten zeer makkelijk.


Wanneer je bent ingelogd bij Google Analytics kies je eerst een periode van bijvoorbeeld een jaar geleden. Daarna kies je links in het menu voor bestemmingspagina’s. Dan zul je een lijst krijgen met alle blogposts en pagina’s waar veel verkeer op geland is. Wanneer je deze blogberichten wilt vernieuwen, dan zul je er rekening mee moeten houden dat er blogberichten tussenstaan die inmiddels geen verkeer meer ontvangen.


Stap 2: Aanpassen of nieuwe blogbericht schrijven?


Daarna zul je moeten bepalen of je het artikel wilt aanpassen of dat je een compleet nieuw artikel gaat schrijven en dat je vanuit het oude artikel een 301-redirect aanmaakt naar het nieuwe artikel. Vooral als het om zeer oudere artikelen gaat kun je er vaak niet aan ontkomen om een compleet nieuw artikel te schrijven.


Wanneer er in de tijd zoveel is veranderd dat het aanpassen van het oude artikel meer tijd kost, dan kun je beter je energie richten op het schrijven van een nieuw artikel. Het is aan jou om te bepalen hoeveel energie en tijd je wilt investeren in deze strategie.


Stap 3: Het updaten van een blogbericht, waar moet je rekening mee houden?


Wanneer je een oude blogpost gaat updaten zijn er een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden. Het belangrijkste is natuurlijk dat de inhoud die je schrijft weer klopt met het heden. Daarbij horen de afbeeldingen natuurlijk ook weer up-to-date te zijn.


Ook het optimaliseren van de meta titles en descriptions hoort er natuurlijk ook bij. Op dat moment kun je kun je precies zien of de meta title en descriptions nog optimaal zijn. Hebben ze bijvoorbeeld het gewenste aantal karakters en beschrijven ze vooral goed wat er te lezen valt in je blogbericht.


Helaas hoort ook het opschonen van (spam) reacties ook bij. Vooral wanneer het blogbericht goed bezocht wordt en wanneer er veel op gereageerd wordt, kunnen er soms wel eens ongewenste reacties doorheen glippen.


Stap 4: Intern linken van artikelen


Toen je de oude blogartikelen schreef bestonden veel blogartikelen nog niet. Daarom is het verstandig om te kijken of je niet vanuit je oude blogartikel naar nieuwe blogartikelen kunt linken. Google waardeert dit heel erg en het optimaliseert ook direct de gebruikerservaring van de bezoekers op je website.



Oude blogberichten laten herleven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten