vrijdag 13 juni 2014

Wordt jouw website gevonden door de juiste bezoekers?

Wanneer bezoekers op jouw website terecht komen, dan is het natuurlijk fijn dat jij de informatie biedt die zij zochten. Zo heeft het geen zin om bezoekers aan te trekken die jij niet van dienst kan zijn. Je probeert uiteraard je bezoekers relevante content aan te bieden. Maar hoe kun je er nu achter komen of de bezoekers van je website eigenlijk vinden wat ze zoeken? Dat kun je allemaal terugvinden in de bouncepercentage.


Waar kan ik de bouncepercentage vinden?


Om de bouncepercentage van je website te kunnen vinden, zul je jouw website aan moeten melden bij Google Analytics. Dan open je Google Analytics voor je website en ga naar: Inhoud > Site-inhoud > Alle pagina’s. Je ziet nu een overzicht van de bezoekersaantallen van de pagina’s van je website.


De bouncepercentage wordt soms ook wel de weigeringspercentage genoemd. Dit is het aantal keren dat een bezoeker na het bekijken van deze pagina als eerste pagina ook weer direct je website verlaat. Hierbij is de instappagina zeer belangrijk.


De instappagina is de pagina waarop de bezoeker je website binnenkomt. Het bouncepercentage is het percentage van de bezoekers die je website alweer verlaten na het zien van die instappagina. 


Natuurlijk zal het ideaal zijn dat een bouncepercentage van elke pagina zeer laag is, echter is dit vaak niet zo. Een lage bouncepercentage betekent dat je bezoekers langer op je website blijven en besluiten verder te kijken op je website.


Wat kan ik aan een hoge bouncepercentage doen?


Een hoge bouncepercentage kan diverse redenen hebben, zoals dat jouw bezoekers met een ander doel op je website komen dan jij voor ogen hebt. Daarnaast kun je website niet de juiste uitstraling hebben of je biedt ze iets wat ze niet aan het zoeken zijn. Maar wat kun je hier nu precies aan doen?


Zorg er eerst voor dat de inhoud van elke pagina aansluit bij wat je bezoeker zoekt. Zo moet een bezoeker direct kunnen zien of hij de juiste pagina aangeklikt heeft. Kijk daarnaast of ook alles duidelijk vermeldt is op je webpagina.


Daarnaast kan de presentatie van de website wellicht beter. Kloppen de kleuren en is de lettertype die je gebruikt makkelijk te lezen? Daarbij is navigatie ook een belangrijke factor. Is het navigatiemenu eenvoudig te vinden en is het makkelijk te snappen?


Als laatst is het verstandig om te kijken naar de technische problemen. Geeft jouw webpagina bijvoorbeeld een 404-fout wanneer je deze bereikt vanuit de zoekresultaten? Los deze fouten op of redirect oude pagina’s naar de nieuwe pagina’s.



Wordt jouw website gevonden door de juiste bezoekers?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten